torsdag 28 februari 2013

Tack Benedictus XVI

Första gången jag kan ha hört talas om påve Benedictus XVI var när han var i Tyskland för Världsungdomsdagarna som är ett stort arrangemang för alla världens unga katoliker.
Jag var inte själv med på detta då det var innan jag blev katolik, men däremot var jag med min morfar och bilade runt i Tyskland och såg om detta arrangemang. När jag förstod vad det var och vad det var för personer som var med så tänkte jag att de var nog lite konstiga de här människorna som trodde på Bibeln och allt det där. 

Då visste jag såklart inte att jag själv skulle bli en av dessa knasbollar som tror på den kristna Guden, Bibeln och Kyrkan, redan 2008 till och med. Jag vet att jag började gå i Katolska Kyrkan på vintern 2006, redan då hade jag kommit fram till att det var Katolska Kyrkan som gällde för mig, så troligen planterade Världsungdomsdagen ändå ett frö i mig som växte snabbt, trots att jag inte själv var med på själva arrangemanget. 

Jag tror att Benedictus XVI/Joseph Ratzinger  alltid kommer att ha en särskild plats i mitt hjärta, han kommer alltid vara den påve som var min första påve för mig. Det har blåst hårda vindar kring Kyrkan under hans tid, en del skandaler tyvärr men han har varit, som många kallat honom, "Guds rottweiler" och tagit fajten för Kyrkan. 

2008 var jag också med på Världsungdomsdagen i Australien, där vi i Sydney sov över på en galoppbana för att där få vara nära och lyssna till påven. Det var en fantastisk upplevelse hela resan och jag träffade massvis med fantastiska människor. De flesta katoliker är inte perfekta, troligen är ingen helt perfekt men jag märkte att i dessa människor fanns en vilja som i alla fall växte fram under Världsungdomsdagarna att förändra sig själva till det bättre, att söka och göra det som är gott, sant och riktigt. 
Det är detta som är så fantastiskt med den katolskt kristna tron, det finns inga hopplösa fall, Kyrkan är ett sjukhus för syndarna och genom bikten, botens och förlåtelsens sakrament, kan vi börja på nytt och ta nya tag för att sträva mot att bli heliga. 

Även 2011 var jag med SUK, Sveriges Unga Katoliker, till Spanien och Madrid för Världsungdomsdagarna där. Det var, till skillnad från Australien och Sydney, kaotiskt, men jag minns när vi skulle sova över på flygfältet Cuatro Vientos så kom det regnoväder, om detta sade Benedictus att vår styrka är starkare än regnet. Livet blir inte alltid som man tänkt sig och vi fick försöka sova i ett regnoväder under bar himmel med enbart liggunderlag och sovsäckar till skydd. 


Som ni märker i min text så är påven för mig intimt förknippad med Världsungdomsdagarna. 
Detta då det är endast då jag rent fysiskt befunnit mig i närheten och upplevt påven fysiskt. 
Många kommer nog också att få träffa den nye påven på Världsungdomsdagen/Världsungdomsdagarna i Rio, Brasilien i sommar. 

Vi får be för att vi får en påve som är lika bra som vår käre Joseph Ratzinger, påve Benedictus XVI. 
Tack för allt papa Benedetto. 

Lästips: Påven som förenade gammalt och nytt
Andra nyhetslänkar: I dag går påve Benedikt XVI i pension
Påvens sista framträdande på Petersplatsen
Påven nästan blind på ena ögat
Känslosam sista söndagsbön för påven
Vatikanen anklagar medierna
Påven lämnar snart Twitter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar